Mimarlık ve tasarım iletişiminde yenilikçi fikirler sunan ArcheThink, tasarım tutkunlarını bir araya getiren ve ilham verici hikayelerle buluşturan “Bir Tasarım Problemi” etkinliğinin beşinci ve bu sezonki son edisyonunu Zorlu PSM Sky Lounge’da gerçekleştirdi. Dünya çapında tanınan tasarım vizyonerleri arasında yer alan Mehmetalioğlu Design Studio’nun kurucusu Mehmet Mehmetalioğlu, Geo_ID’nin projelerine yön veren mimar Tuğçe Rizeli ve Büro Koray Duman’ın kurucusu Koray Duman’ın konuşmacı olarak yer aldığı etkinlikte; konuşmacılar, insan, mekan ve duygular arasında köprü kuran tasarımlara ışık tuttu.
Her etkinliğinde, seçilen bir projeye ve karşılaşılan bir probleme yaratıcı çözümler bulan tasarımcıların hikayelerine odaklanan “Bir Tasarım Problemi” beşinci ve son edisyonuyla 2024 yılına ilham dolu bir kapanış yaptı. Deceuninck Grup bünyesindeki IQ Alüminyum sponsorluğunda Zorlu PSM Sky Lounge’da üç tasarımcının katılımıyla, “Tasarım ile bir araya gelmek” teması ekseninde ArcheThink kurucusu Selin Uysal’ın moderatörlüğünde gerçekleştirilen etkinlikte, konuşmacı olarak yer alan Mehmet Mehmetalioğlu “Sevdiklerine Açılan Kapı”, Tuğçe Rizeli Bilgi “Algı Oyunu”, Koray Duman ise “Mekana Ulaşmak” isimli sunumlarıyla seçtikleri projelerde karşılaştıkları problemleri ve bu problemlere getirdikleri özgün çözümleri yaklaşık 250 kişilik izleyici grubu ile paylaştı.
Tasarım ve teknoloji arasındaki bağ anlatıldı
Bir Tasarım Problemi’ nin beşinci edisyonunda Mehmet Mehmetalioğlu, Tuğçe Rizeli Bilgi ve Koray Duman, 15’er dakikalık sunumlar gerçekleştirdi. Etkinliğin ilk 15 dakikalık sunumunu gerçekleştiren mimar Mehmet Mehmetalioğlu, “Sevdiklerine Açılan Kapı” başlıklı konuşmasında; yurt dışında yalnız yaşayan bireylerin günlük yaşamlarında sevdiklerinden uzak olmanın getirdiği duygusal izolasyonu ele aldı. Bireylerin, özellikle eve girdiklerinde yalnızlık hissinin yoğunlaştığına ve bu durumun psikolojik etkiler doğurabildiğini ifade eden Mehmetalioğlu, “Yurt dışında tek başına yaşayan insanların yalnızlık hissini nasıl azaltabiliriz? sorusundan yola çıkarak, çözümün iletişimde gizli olduğunu keşfettim. Bu sorunu çözmek için ise E-Ink teknolojisinden faydalanarak evin girişine yerleştirilen ve el yazısı mesajların iletilmesini sağlayan bir dijital pano tasarladım. Kullanıcılar, bu pano sayesinde sevdiklerinden mesajlar alarak yalnızlık hissini hafifletiyor ve duygusal bağlarını güçlendiriyor.” diye konuştu.
Estetik kopukluk ve mekan bütünlüğünü sağlama yöntemi paylaşıldı
Etkinliğin ikinci konuşmasını gerçekleştiren mimar Tuğçe Rizeli Bilgi, “Algı Oyunu” sunumuyla mekanlarda kapalı ve açık alan tasarımı arasındaki kopukluğu giderme problemini ele aldı. Restoran ve sosyal mekanlarda kapalı ve açık alanlar arasındaki estetik kopukluğun, kullanıcı deneyimini olumsuz etkilediğini belirten Bilgi, bu sorunu çözmek için aldığı ilham ile mekanda özel bir kabuk tasarımı geliştirdiğini ifade etti. Bu kabuk sayesinde açık ve kapalı alanlar arasında akıcı bir geçiş sağlayarak mekanın bütünlüğünü yeniden tanımladıklarının altını çizen Bilgi, “Doğru hikayeyi mekanda deneyimletebildiğimizde, istediğimiz atmosferi yaratabiliyoruz. Tavan ve duvar tasarımlarında illüzyonlar kullanarak açık ve kapalı alanları birleştiren bir mekan yarattık. Bu tasarım, Bodrum’un atmosferine uygun bir bütünlük sağladı.” ifadelerini kullandı.
Tasarımın insanlarla bağ kurma gücüne dikkat çekildi
Etkinliğin son konuşmacısı mimar Koray Duman ise, “Mekan’a Ulaşmak” isimli sunumuyla, New York’ta bulunan MoMA PS1 müzesindeki ulaşılabilirlik problemini ve çözüm yaklaşımını anlattı. MoMA PS1 müzesinin, topluma karşı mimari olarak izole bir duruş sergilediğini ve müzenin giriş alanlarının yeterince davetkar olmaması sebebiyle ziyaretçilerin içeri girmekte çekingen davrandığını ifade eden Duman, “PS1 mimari olarak etrafında çok izole bir yapıydı. Bu nedenle müzenin erişilebilirliğini artırmak için beton duvarları açıklıklarla yeniden tasarladık. Müzenin avlusunu yeşilliklerle ve oturma alanlarıyla donatarak sosyal bir ortam oluşturduk. Ayrıca, müzedeki kitabevi ve kafeyi birleştirerek çok amaçlı bir kullanım alanı sunduk. Bu çözüm, müzenin hem sanatseverler hem de mahalle sakinleri için ulaşılabilir ve sıcak bir mekan haline gelmesini sağladı.” dedi.
Bugüne kadar 15 tasarımcı ağırlandı
Programın geliştiricisi olan ve moderatörlüğünü üstlenen Selin Uysal, kapanış konuşmasında “Bir Tasarım Problemi” etkinliğinin bugüne kadar toplamda 15 tasarımcıyı ağırladığını ve tasarımın yalnızca sorunları çözmekle kalmayıp, insanlar ve mekanlar arasında bağlar kurduğunu hatırlattı. Etkinlik, 2025 yılında yenilikçi hikayeleriyle devam edecek.
Bir Tasarım Problemi” etkinliklerinin tümü @BirTasarimProblemi YouTube kanalından izlenebilir. Etkinlikle ilgili detaylara ulaşmak için Instagram ve LinkedIn’de yer alan @birtasarimproblemi sosyal medya hesaplarını takip edebilirsiniz.